Sunday, February 15, 2009

"Vykort" i 31,5 Megapixel
För att prova litet panorma-stiching (eller heter det stitching...) tog jag 3 bilder ur förrådet och testade "Photomerge", som ingår i Photoshop sedan ett par releaser. Bilderna är tagna med 100 mm optik på 12 Megapixel 24x36 mm sensor och i höjdformat.
För att göra uppgiften litet lättare för stiching-modulen mätte jag först exponeringen och stängde sen av all automatik i kameran, för att få så lika exponering som möjligt av de tre bilderna. Stativet riktade jag upp med vattenpass så att kulledens rotationsplatta blev horisontell. Det underlättar också för programmet, jämfört med att man litet spontant fotar på fri hand. Då kan det lätt hända att det fattas en del bitar så att den slutgiltiga bilden blir väldigt smal i höjdled! I värsta fall blir det ingenting alls kvar. Det är nog också nyttigt att de vertikala linjerna redan från början är nästan vertikala (och parallella) när det hela ska "sys ihop" av programmet.
Om man klickar på bilden får man en större bild, 1600 pixlar bred, i ett nytt fönster. Att det blir så här på Blogspot upptäckte jag av en ren slump! Jag laddade upp "fel" bild en gång! Förut satt jag och minskade alla bilder till det vanliga pytteformatet men det verkar inte behövas. Det är ju ibland roligt att se litet mera detaljer än de vanliga små bloggbilderna. Vi får se hur länge utrymmet räcker... Om du däremot vill se den här bilden i hela sin upplösning kan du klicka här:
Som jag ser det förstörs skärpan en del av hopläggningen och det är kanske inte så konstigt. Programmet måste faktiskt flytta omkring pixlarna en hel del för att göra skarvarna helt osynliga. Med vidvinkel blir det ännu jobbigare för programmet men helt klart godkänt. Söder Mälarstrand blir krokig som en banan uppifrån Monteliusvägen men alla kyrkspiror är helt raka!

No comments: