Tuesday, February 24, 2009

Imponerande visning av högbetald och kritisk granskare
I onsdags kväll, förra veckan, öppnades alltså utställningen med verk av Andreas Gursky på Moderna. Det var "knökfullt" och mängder av inbjudna, MM-vänner och andra på plats. Strax före starten serverades det vitt vin av en sponsor... kanske förhandsinformationen om detta hjälpte upp besöksfrekvensen! I varje fall var stämmningen god när Lars Nittve öppnade och gav ordet till ansvarig curator. Huvudpersonen uttalade sig dock inte. Verken fick tala...

Wetterling (Galleri Wetterling) med sällskap verkade nöjda. Det var många kända ansikten på plats och kanske det fanns en viss lättnad efter det tunga jobbet på "Market" med allt detta hallå om klotter och vandalisering av en T-banevagn.

Det blev litet förundran inför dessa 5-meters foton som tål granskning med närsynta ögon. Ska man våga sig fram ...

Men det ser du väl att ...

Ingalill (?) Strömholm och Lars Tunbjörk var där... och sa att de gillade vad de såg. Joakim Strömholm var också där men just då nån annan stans i vimlet. Gunnar Smoliansky var på plats och berättade att han jobbar med en bok baserad på utställningen "En bild i taget" som visades på Kulturhuset. Han sa sig också uppskatta Gursky. Tala om motsatspar inom bildkonsten!

Dom är så små. Sitter dom på klipphyllor?

Man skulle tro att det är Frankfurts flygplats. Men det är det inte. Fast det går att läsa alla avgångar och deras gates. Det är ett fotografiskt konstverk och vi måste nog tänka till litet.

Andreas Gursky till vänster, Nittve i mitten.

Allvarligare samtal. Pengar? När allt kommer omkring är Gursky den högst betalde fotografen någonsin, över 3 miljoner dollar för en enda bild. Fast det var kanske i andra eller tredje hand.

Hmm, verkar bekant!

Skobilden (beskuren) som omslag på en bok.


Min variant av liknande motiv! Hade inte sett Gursky-bilden då, jag svär! Kista i februari 2008.

Vid entréen till utställningen finns en stor vägg med konstnären kontemplerande i sin "print shop". OBS de stora printrarna bakom konstnären. Den där bilden är en sorts blinkning till publiken, tycker jag. Hej! Jag plåtar kyliga utrymmen och nu sitter jag själv i ett sånt!

Sen hemåt Västerorten, förbi dimman på Riddarfjärden.

No comments: