Saturday, November 29, 2008



Dogmafotograf
Det finns nånting som heter DOGMA 07 på populära fotosajten Fotosidan, http://www.fotosidan.se/ . Det är en grupp fotografer som försöker komma bort från tekniksnacket och "fokusera" - he-he - på själva bilden. Dom har kommit på en metod att göra det: Man begränsar utrustningen till det minimala. Man bestämmer sig, efter moget övervägande kantänka, för en kamera, ett objektiv, en film - typ! Man vill inte bli störd av en massa prylar utan vill ha all uppmärksamhet riktad mot en enda sak: Motivet och den bild som man vill skapa. Idag stötte jag oplanerat på en sådan seriös fotograf på Hötorget, han är mycket intresserad (och duktig! ) i genren gatufoto. Jag tog en bild på rätt nära håll ... han märkte inget... var väl för upptagen av sin diskussion med den unga kvinnan! Sen hälsade jag förstås och visade stolt upp min skalp! Till skillnad från denne Leica-fotograf körde jag idag med en s.k. digital kamera ;-) en Canon G9, numera föråldrad men fungerar ändå.

No comments: