Wednesday, February 22, 2006

Tidigt misstag i Palmeutredningen dokumenterat

Knappt har bläcket torkat på gårdagens blogg-sida förrän min lilla kommentar om dålig avspärrning bekräftas idag i en intervju med Palmeutredaren Jan Svelin! Svenska Dagbladet fortsätter i dagens tidning sin granskning av denna, som det skrivs, världens största mordutredning.

På en direkt fråga om det begåtts några misstag i utredningen säger Jan Svelin och utredningschefen Stig Edqvist att inga "avgörande" misstag begåtts men:

-Man skulle kanske haft en större avspärrad brottsplats. Men man måste också ha tur och det kunde vi ju haft mer av, säger Jan Svelin.

Visst är det konstigt att jag som vanlig medborgare direkt reagerade och tyckte att avspärrningarna runt mordplatsen för Sveriges statsminister var mer än lovligt små och taffliga. Hade jag sett en kula på gatan hade jag hur enkelt som helst kunnat snappa åt mig den och sparat som souvenir. Se bild 5 på första länken och bilderna 1, 2 och 5 på den andra länken i gårdagens avsnitt. På bild 5 på första länken ser man hur journalister och fotografer står praktiskt taget direkt på mordplatsen. Man ser också en hög med blommor som inte borde ligga där. Hur har de kommit dit? Vem vet vilka som var där och kollade läget, samtidigt som man lade ner en blombukett? Det är uppenbart att Sverige och svenska polisen vid denna tid var aningslöst troskyldiga. Sedan dess har ju detta ändrats.

No comments: